Cauzele disconfortului

Aerofagia

Înghițirea unui volum mare de aer poate determina balonare. Evitați să vorbiți în timpul mesei, excesul de aer ingerat in sistemul digestiv poate conduce la apariția crampelor abdominale și a senzației neplacută de stomac plin. Așadar mâncați puțin și des și mestecați bine alimentele.

Persoanele cu senzație de plenitudine postprandială trebuie să încerce să renunțe la alimente ce relaxează sfincterul esofagian inferior (cardia): grăsimi, ciocolată, cafea și băuturi racoritoare. Evitați să beți multă apă, consumul unei cantități mari de apă în timpul mesei accelerează tranzitul intestinal și antrenează balonarea. În plus lichidele diluează sucurile gastrice iar alimentele vor stagna în stomac și vor genera gaze intestinale. Renunțați să beți băuturile cu paiul.

Oferiți-vă o masă diversificată și sănătoasă și respectați un orar fix al meselor. Luați mesele în liniște, rezervați-vă cel puțin 20 de minute pentru a mânca. Chiar și poziția corpului contează atunci când mâncați.

Reduceți riscul balonării prin limitarea situațiilor care produc hipersalivație și aerofagie consecutivă precum mestecatul gumei sau fumatul. Indicat ar fi să mestecați gumă timp de numai 5-10 minute și să renuntați la fumat. În plus guma de mestecat conține o cantitate mare de sorbitol, un tip de îndulcitor artificial, care favorizează producerea gazelor și implicit provoacă senzația de balonare. Aceste reguli de igienă alimentară reduc riscul ingestiei de aer și incidența balonării de origine digestivă.

Alimentația inadecvată și excesivă

Supraîncărcarea stomacului și a intestinelor cu alimente bogate în carbohidrați ca urmare a unui stil de viață nesănatos, duce la acumularea de gaze în intestine. De asemenea, combinațiile alimentare necorespunzătoare pot conduce la discomfort digestiv și la balonare.

Dietele bogate în carbohidrați concentrați, precum zahărul, stimulează procesele de fermentație, duc la dereglarea microflorei intestinale și determină formarea de gaze în stomac și intestine. Senzația de stomac prea plin poate apărea și în urma consumului de mâncaruri bogate în grăsimi. Aceste alimente încetinesc digestia dând astfel celorlate alimente mai mult timp la dispoziție pentru a fermenta și produce gaze intestinale. Este necesar să evitați grăsimile și să reduceți produsele de patiserie, alimentele de tip fast-food și pastele făinoase.

Proteinele de origine animală duc la apariția balonării. Înlocuiți carnea grasă cu cea de pui, de curcan sau de vițel. Legumele precum varza, fasolea, sparanghelul și alte legume dar și cerealele integrale conțin pe lângă carbohidrați și enzime necesare digestiei. De asemenea, consumați fructe și legume proapete deoarece conțin fibre vegetale absolut necesare pentru digestie și ajută la eliminarea reziduurilor. Atunci când bacteriile din sistemul digestiv descompun resturile de alimente care au fost incomplet digerate, în special zaharurile, amidonul și celuloza, acestea nu se mai absorb în organism, trec în colon și se transformă în gaze.

Consumul lactatelor pe bază de lapte integral și brânzeturi grase poate fi la originea balonărilor. Odată ajunsă în colon, lactoza fermentează și generează gaze care pot fi însoțite și de senzația de balonare. Optați mai degrabă pentru iaurturi și cascaval. Dacă sunteți alergic la lapte sau balonarea este cauzată de o floră intestinală săracă în lactobacili și bifidobacterii, luați probiotice din suplimente cu acidophilus sau din produse lactate de cultură, precum iaurtul, care pot regla tranzitul intestinal și conduce la dispariția balonărilor.

Evitați băuturile carbogazoase, inclusiv berea precum și bauturile prea reci sau prea calde în timpul mesei. Lichidele diluează acidul gastric și enzimele digestive și duc la mărirea timpului de trecere a alimentelor prin stomac. În plus conțin cantități mari de îndulcitori artificiali care balonează. De asemenea gazele acestor băuturi blochează tubul digestiv, determină dilatarea pereților stomacului și intestinelor și sunt urmate de o senzație de tensiune abdominală. Așadar limitați cât mai mult consumul de băuturi carbogazoase.

Consumul excesiv de produse alimentare duce la afectarea severă a digestiei și poate contribui la formarea de gaze. Pentru a ajuta la controlul stării de sănătate, orice persoană trebuie să devină familiarizată cu lista de alimente pe care trebuie să le evite.

Constipația

Este una din cele mai comune cauze ale balonării. Pentru combaterea constipației trebuie să creșteți cantitatea de fibre alimentare asimilate prin consumul de alimente bogate în fibre precum fructe, legume și cerealele integrale. De asemenea trebuie să consumați opt pahare de apă pe zi pentru susținerea unei microflore intestinale echilibrate. Mișcarea poate preveni balonarea. Pentru o digestie bună faceți mișcare zilnic timp de 20 de minute. Exercițiile fizice îmbunătățesc motilitatea intestinală respectiv mișcările de contracție și relaxare ale mușchilor intestinali, favorizează absorbția gazelor în plus și ajută la deplasarea rapidă a bolului alimentar prin tractul digestiv astfel încât reziduurile sunt eliminate mai eficient.

Afecțiuni intestinale

Sindromul de colon iritabil, obstrucția intestinală parțială sau boli inflamatorii intestinale ca de ex. Boala Crohn sunt condiții medicale care scad tonusul intestinal și sunt deseori asociate cu balonarea.

Intoleranța alimentară

Cea mai frecvent întâlnită este intoleranța la lactoză și la gluten. Intoleranța la lactoză se datorează unui deficit enzimatic ce se poate instala la orice vârstă și se manifestă frecvent prin balonare. Pentru refacerea florei intestinale, laptele dulce trebuie evitat și înlocuit cu produse lactate fermentate: iaurt, chefir, sana, lapte bătut, brânzeturi.

Îndulcitori artificiali

Înlocuitori ai zahărului cum ar fi sorbitol, manitol, xilitol sau orice aditiv care se încheie în "-itol", determină crampe abdominale și acumularea de gaze. Acești îndulcitori artificiali se găsesc în cantități mari în băuturile răcoritoare, dulciuri, guma de mestecat, siropuri de tuse, comprimate pentru gât. Alegeți îndulcitori naturali precum mierea sau zaharul natural.

Medicamente

Administrarea anumitor medicamente poate să afecteze sistemul digestiv, să modifice flora intestinală sănătoasă și să ducă la apariția balonării ca efect secundar. Acestea includ în special antibioticele, unele analgezice și antidiabeticele.

Stres

Balonarea poate fi cauzată de stresul psihic sau fizic prelungit și poate determina crampe în stomac, schimbarea mediului intestinal cu creșterea producției de gaz de către bacterii. Stresul și anxietatea pot fi responsabile de persistența simptomatologiei și de aceea se recomandă adoptarea unui mod de viață sănătos care să includă un regim alimentar adecvat și individualizat, efectuarea de activitați fizice, un ritm normal de munca și respectarea perioadelor de relaxare.

Boli sistemice

Insuficiența în secreția sucurilor gastrice sau a enzimelor digestive, afecțiunile gastrice, leziunile ulceroase la nivelul mucoasei gastrice, gastroenteritele, dispepsia, afecțiunile hepatice, diskineziile biliare, diabetul zaharat și obezitatea pot provoca de asemenea distensie abdominală. Balonarea poate indica prezența unor afecțiuni cardiace, tulburări de circulație, afecțiuni renale, retenția de lichide, chist ovarian, alergiile alimentare, candidoza. Retenția de lichide poate fi urmarea unei diete excesiv de sărate. Citiți cu atenție etichetele alimentelor comercializate datorită conținutului ridicat de sare, precum și alte ingrediente pe bază de sodiu. Reduceți deci cantitatea de sodiu.

Tulburări menstruale

Balonarea mai poate fi favorizată și de modificările hormonale ce apar înainte de perioada menstruației și care determină retenție de lichid și creșterea cantității de gaze în stomac și intestine consecutiv. Femeile ce se confruntă cu balonarea pot lua ulei de luminiță de seara (ulei de Evening Primrose), două capsule pe zi, începând cu o săptămână inainte de menstruație. Acest ingredient ajută împotriva simptomelor premenstruale și a balonării.

Alimentația dezechilibrată este o cauză majoră de balonare. Cu toate acestea, adoptarea unui stil de viață sănătos poate preveni balonarea.


Consultatie